Bevinding |
Interne kwaliteitsaudits (volgens ISO 9001) zijn een prachtige manier om de organisatie binnen een onderneming te verbeteren, op voorwaarde dat ze uitgevoerd worden op een constructieve manier, door goed opgeleide en gemotiveerde auditoren. Al te vaak moeten we echter constateren dat dit in praktijk niet zo is : auditrapporten hebben geen inhoud of vermelden slechts enkele details, als ze al niet gewoon vermelden “geen opmerkingen”. Het inzetten van weinig gemotiveerde auditoren, het uitvoeren van loutere procedureaudits, een gebrek aan inzicht in de hoofdprocessen, … zijn slechts enkele van de valkuilen die moeten vermeden worden om deze situatie om te keren.
|
Vereisten voor een goede interne kwaliteitsaudit |
- Een meer realistische benadering, door procesauditoren die mogelijkheden tot verbetering in de onderneming kunnen blootleggen
- Aandacht voor de te beheersen risico’s
- Audits animeren door cases te bespreken met alle personen betrokken bij een proces
- Ontwikkeling van een dynamische tool voor het opstellen, verdelen en opvolgen van te nemen corrigerende maatregelen
Dit zijn het soort zaken waar men rekening mee moet houden om te verzekeren dat de interne audits een grotere bijdrage leveren tot het verbeteren van de organisatie in een onderneming.
|
Inhoud |
- Interne audit van de processen
- Organisatorische audit en technische of operationele audit
- Beslissing een audit uit te voeren, vastleggen van verantwoordelijkheden
- Schema of voorstelling van de processen en de interactie ertussen
- 4 peilers van procesbeheersing (documentatie, uitrusting, personeel en communicatie)
- Analyse van de processen
- Analyse van de risico’s verbonden aan het proces
- Planning van interne audits
- Auditplan
- Planning van audits
- Selectie en opleiding van interne auditoren
- Voorbereiding van interne audits
- Soort vragen
- Benadering vanuit de organisatie en vanuit het operationele of technische
- Logica van een voorbereiding
- Tips voor een eenvoudige voorbereiding
- Voorbeeld van een auditvragenlijst
- Casestudie
- Keuze van de te behandelen situaties
- Presentatie van de cases
- Uitvoeren van een interne audit
- Deontologische en professionele regels van de auditor
- Grafische voorstelling van een “bevraging”
- Audits ter plaatse
- Audits via casestudie
- Debriefing
- Opstellen van de auditdocumentatie
- Interne-auditprocedure en -instructie
- Niet-conformiteitsrapporten
- Interne-auditrapporten
- Samenvatting van de interne audits
- De slotvergadering
|
Doelpubliek |
Kaderleden en managers die in hun organisatie interne audits organiseren en die de doeltreffendheid en het nut ervan willen verbeteren. |
Docent: Samuel Verheye |
- Meer dan 30 jaar internationale ervaring in leiding van operationele teams, -processen, projectmanagement, kwaliteitsborging en – verbeterprocessen
- Expert Operations voor de Orange Group in de regios Afrika, Midden Oosten en Azië (AMEA)
- Prince2 gecertifieerd
- ITIL v.3 gecertifieerd
- Six Sigma Orange belt
- Oprichter “QualiPro” - Sharing Experience
|
Docent : Gilbert Certijn |
- Internationaal Directeur Human Resources en Total Quality Management in een dienstverlenend bedrijf op Europees niveau (10 jaar).
- Partner in een adviesbureau op het gebied van bedrijfsorganisatie (3 jaar).
- ISO 9001 docent voor ICHEC Enterprise (7 jaar).
- Docent Human Resource Management voor de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Brussel (4 jaar).
- Managing Partner van een trainingsbedrijf gespecialiseerd in leiderschap, management, key account management, verkoop en service. (sinds 2005).
|