Context |
In de meeste ondernemingen wordt een systeem van jaarlijkse functioneringsgesprekken gehanteerd. Hoe ervoor zorgen dat dit zijn vruchten afwerpt voor de drie betrokken partijen: medewerker, manager en onderneming? Hoe vermijden dat dit ervaren worden als een administratieve procedure zonder toegevoegde waarde? Wat is er nodig om functioneringsgesprekken als een richtinggevend en ondersteunend element in het aansturen van medewerkers te gebruiken om de bedrijfsdoelstellingen en -strategie te realiseren? Hoe van functioneringsgesprekken een reëel instrument maken om progressie, dialoog en motivatie te creëren? Succesvolle functioneringsgesprekken voeren is een hoeksteen in het individueel managen van uw medewerker.
De opleiding steunt op 2 documenten: het evaluatiedocument en de handleiding voor het gesprek. |
Doelstellingen |
- De deelnemers voorbereiden op het voeren van functioneringsgesprekken
- Leren het functioneringsgesprek als nuttig en motiverend hulpmiddel hanteren waar zowel medewerker, manager als organisatie de vruchten van plukt.
|
Programma |
Rollenspel rond een evaluatiegesprek. Volgende noties worden onderzocht: |
- voorbereiding en betrokkenheid van beide partijen
- het gebruik van het evaluatiedocument optimaliseren
- hoe het gesprek opstarten – het contract
- omkaderen, informeren, betrekken, motiveren
- indicatoren, appreciatie ervan, feliciteren en kritiek geven
- gedragsaanpassing van de manager tijdens het gesprek
- hoe omgaan met emoties ?
- objectieven voorstellen en daarover een akkoord verkrijgen
- actieplannen vastleggen
- de impact meten
|
Methodologie |
- De theorie wordt als kapstok gehanteerd en wordt beperkt tot het essentiële.
- Het accent ligt op het op praktische gedeelte, waarbij interactief gewerkt wordt aan de hand van cases en rollenspelen. Rollenspelen worden opgenomen en in groep besproken om het leereffect te verhogen, zonder druk te zetten op deelnemers.
- Deelnemers worden uitgenodigd hun ervaringen in te brengen en te delen en deze worden in groep besproken.
|
Doelgroep |
- Managers, kaderleden, leidinggevenden, bedrijfsleiders
- HR-verantwoordelijken
- Interne trainers
- Elke persoon die in het kader van zijn functie evaluatie- en functioneringsgesprekken dient te voeren of anderen hierin dient te begeleiden
|
Follow up – individuele coaching |
Een individuele coaching kan aansluitend bij deze opleiding georganiseerd worden om de inhoud van de opleiding verder te integreren in de context van de onderneming en de specifieke situatie van de deelnemer. Voor de voorwaarden en inschrijving, gelieve contact op te nemen met Marita Guilmot-Lennertz – forum@esap.be – tel. 02/771.43.13 |
Trainer: François Van Kan |
- Licentiaat Toegepaste Economische Wetenschappen
- Start zijn carrière bij de generale bank als universitair stagiair, nadien kantoordirecteur
- Nadien Verkoopverantwoordelijke in een textielbedrijf, met ervaring in aanwerving, reorganisatie en animatie van de ganse verkoopafdeling.
- Start als trainer/coach in 1987
- Ervaring met zowel nationale als internationale bedrijven, multinationals en KMO’s, alsook internationale projecten. Hij heeft een brede ervaring in diverse sectoren.
|