Bevindingen |
Bedrijfsstrategie heeft in de afgelopen twintig jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt. Meestal beschouwd in termen van bedrijfseconomie, management, en ook marketing, heeft deze evoluerende discipline nu haar plaats verworven in de managementwetenschappen. Op het vlak van Business strategy is het centrale thema de relatie, de samenhang tussen de strategische positionering en concurrentievoordeel. De theoretische ontwikkelingen op dit gebied hebben de neiging om meer en meer te vertrouwen op de competenties van het bedrijf, in plaats van op de kenmerken van het ondernemingsklimaat. Op het Corporate Strategy niveau zal men kwesties aangaande het industriebeleid en de globalisering van de markten verder integreren. Het is hetzelfde voor de morele, ethische en ecologische dimensies.
|
Doelstelling |
De strategische missie van het kaderlid of de bedrijfsleider is complex en veelzijdig: strategische keuzes van de onderneming uitstippelen, de concurrentiepositie verdedigen en versterken, het beleggingsbeleid bepalen om de duurzaamheid van de onderneming te garanderen, de werkprocessen herbekijken, de externe mogelijkheden (fusie / overname) integreren, …
De pragmatische aanpak van de opleiding zal het kaderlid of de bedrijfsleider daadwerkelijk helpen de tools te ontdekken en te gebruiken om tot een "strategische beslissing" te komen in een onstabiele en onzekere hedendaagse omgeving! Meer bepaald zal het beslissers een scherp en systematisch denkkader geven om de beste strategische keuzes te maken voor de toekomst van hun bedrijf.
|
Inhoud van de opleiding |
- De strategische route van het bedrijf: de criteria van de “7 vragen”
- De verdediging van een verdedigbare duurzaam concurrentievoordeel.
- De definitie van het slagveld, in combinatie met de concurrentiepositie van het bedrijf.
- De strategische logica waaraan het bedrijf moet voldoen om de duurzaamheid ervan te waarborgen.
- De definitie van een geschikte beleidslijn, op basis van de verschillende alternatieven die bindend zijn voor de vennootschap; namelijk:
- Investeren om de groei en de toekomstige winsten te waarborgen?
- De operationele resultaten maximaliseren / winstgevend maken op een selectieve wijze?
- Desinvesteren of de verkoop van het bedrijf?
- Het bedrijf “heruitvinden” en de bedrijfs- en werkprocessen herbekijken (business re-engeneering).
|
Opvolging van de opleiding - Coaching op maat
|
De opleiding kan worden uitgebreid met een persoonlijke coaching om de deelnemer in staat te stellen de gegevens van zijn situatie te integreren. (Contactpersoon om de voorwaarden te kennen en de modaliteiten te bespreken van de interventie - Marita Guilmot-Lennertz - forum@esap.be - Tel 02/771.43.13).
|
Doelgroep |
Kaderleden & bedrijfsleiders.
|
Docent : Gilbert Certijn |
- Internationaal Directeur Human Resources en Total Quality Management in een dienstverlenend bedrijf op Europees niveau (10 jaar).
- Partner in een adviesbureau op het gebied van bedrijfsorganisatie (3 jaar).
- ISO 9001 docent voor ICHEC Enterprise (7 jaar).
- Docent Human Resource Management voor de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Brussel (4 jaar).
- Managing Partner van een trainingsbedrijf gespecialiseerd in leiderschap, management, key account management, verkoop en service. (sinds 2005).
|